Site icon Lillesand Seilforening

LSF – Red Rock sailing team i 2019

I 2019 har Lillesand Seilforening satset for det første gang på seilsportsligaen. Selv om dette var helt nytt, har det vært et veldig vellykket år. Vi har fått stor hjelp av våre sponsorer Red Rock AS, som var SSL team hovedsponsor siden februar, sammen med Lillesand Sparebank og Flaa Kran og Transport til å få vårt helt egen Melges 24 som treningsbåt. Den er likt en J70 og godt utgangpunkt for trening. Følgene ble Lillesands seilsportsliga team dannet. Melgesen var i utgangspunktet ‘bare’ en treningsbåt, men det er ikke saken lenger. Teamet har nå også vært med i ulike regattaer i denne båten, blant annet Melges NM. I teamet har vi mange forskjellige seilere med erfaring fra forskjellige båter. De fleste hadde aldri seilt denne type båt før. Det er et interessant utgangspunkt, men etter en sesong trening og konkurranse seiling går det ekstremt bra.

Den første regattaen som ble seilt av Lillesands SSL team var en sørlandscup i Melges. Dette ble arrangert av Grimstad seilforening, på utsiden av gjestehavnen. Banene var relativt korte, og det ble seilt mange. Dette var en veldig god trening for grunnstrukturen til teamet, og ga oss et godt utgangspunkt til kvalifiseringen til seilsportsligaen. Denne gangen var Helle Øren-Svensen, Wenche Talloen, Nicolai Andersen, Thor Bylund, Daniel Hansen og Thomas Frigstad.

Nå kom dagen, vi skulle kvalifisere oss. Dette skjedde i Sandefjord samtidig som J70 Youth Champions League. Teamet bestod av Aleksander Gauslaa, Thomas Frigstad, Wenche Talloen og Daniel Hansen. Vi ble veldig positivt overasket over resultatene. Første dag lå vi på en 1. plass i vår regatta og en 2. av alle sammen. Vi holdt ikke disse plasseringene andre dagen, men fikk tilslutt 2. i vår regatta og 4. av alle sammen. Som er ganske imponerende for første gangs lag og vi kvalifiserte oss til seilsportsligaen 1. divisjon.

Det første stevnet i SSL var i Oslo på Aker brygge. Her deltok Thomas Frigstad, Helle Øren-Svensen, Thor Bylund, Daniel Hansen og Aleksander Gauslaa. Det var litt tekniske problemer med tracking systemet, men heldigvis ordnett det seg tilslutt. Vi fikk en 6. plass som var veldig bra, og vi så at vi måtte forbedre oss i noen felter.

Det andre stevnet var på Hankø. Det var lenge planlagt at banen skulle være ute på havet, men på grund av mye vær og vind ble det inne på trange Hankøsundet istedenfor. Vi får bare håpe at neste år bli det på åpent hav. Denne gangen var Dave Talloen, Wenche Talloen, Nicolai Andersen og Thomas Frigstad med. Vi hadde aldri seilt i så mye vind før, og det var ikke lov å seile med gennakere på lensen for sikkerhetens skyld. Det var litt synd selvfølgelig, men fortsatt en suksessfull dag. Andre dag var det litt roligere, og vi fikk til mer taktisk seiling. Tilslutt endte vi med en 7. plass. Fornøyde, men sikkert plass for forbedring.

Det tredje stevnet ble arrangert i Arendal. Vi skulle egentlig starte tidlig på lørdagen, men på grund av vær og vind ble det utsatt noen timer. Det var nødvendig fordi vinden lag stabilt på 30 knop.

I Arendal stilte Ove Bessesen, Thomas Frigstad (lørdag), Aleksander Gauslaa (søndag), Helle Øren-Svensen, Daniel Hansen og Wenche Talloen. Lørdagen var en relativt dårlig dag, men heldigvis på søndagen greide vi å seile oss opp. Vi endte med en 6. plass her også.

Nå var det på tide med litt Melges igjen, så vi stilte på NM som var i Askøy. Her besto teamet av Wenche Talloen, Aleksander Gauslaa, Thomas Frigstad, August Austefjord (GSF og LSF trener) og Lars Nicolay Løvdal (GSF). Det var en veldig fin tur, men det oppsto litt problemer på vannet. Første dagen var dessverre fylt med masse skader over hele feltet pga mye vind. Været var igjen ikke på vår side, og det var kraftig storm på lørdag. Seilasen måtte avlyses. På søndag var det fortsatt veldig mye vind, men det ble regatta. Det var en veldig god erfaring og vi lærte mye av å seile med de beste.  Vi var fornøyde, selv om resultatene ikke var på toppen.

Det siste og det mest spennende stevnet var i Trondheim. Dette stevne avgjorde om vi skulle komme til eliteserien eller ikke. Her stilte Ove Bessesen, Thor Bylund, Thomas Frigstad og Aleksander Gauslaa. På lørdag var det relativt lite vind og mye venting. Heldigvis gikk seilingen veldig bra. De tre første plassene var veldig sikre, men 4 plassen sto åpen og ble kjempet om av fire foreninger. Siste regatta hadde veldig mye å si, og heldigvis endte vi opp med 4. plassen. Dermed rykket vi opp til Eliteserien, og vi var selvfølgelig veldig fornøyd med det.

Nå er seilsesongen over for i år. Vi vil gjerne takke alle sponsorene våre for at de gjorde dette mulig. Vi håper at vi kan holde oss i Eliteserien neste år og gjøre det bedre i Melges NM (med litt mindre vind).

NM 2020 blir arrangert i Arendal og Seilsportsligaen 2020 blir arrangert i Molde, Hankø, Arendal og Florø.

Les alt om Norsk Seilsportsliga 2019 i race report

Exit mobile version