Red Rock Sailing team’s 3. stevnet i Norsk Seilsportsliga – Arendal

17-18. August gikk Norsk Seilsport Liga stevne nr 3 av stabelen i regi av Arendals Seilforening. Lillesand Seilforening sitt «Red Rock sailing team» var klare for en hektisk helg med J-70 seiling på byfjorden i Arendal. Regattaene seiles med «J-70», en 22 fot stor regattabåt. Det seiles med 4 personer ombord, så det ble byttet rundt på mannskapet i LSF båten mellom regattaene.

LSF seilere på temaet denne gang var:

• Thomas Frigstad (rormann lørdag)
  • Aleksander Gauslaa (rormann søndag)
  • Daniel Emil Egeberg Hansen (gennaker/fordekk)
  • Wenche Talloen (gennaker/fordekk)
  • Helle Øren-Svensen (fordekk)
  • Ove Bessesen (taktikk/trim)

Opptakten til regattaen ble ikke helt ideell. Værmeldingen gikk dessverre «inn» og det blåste opptil 16 m/s inn Galtesund mot Arendal og regattabanen. Dette er langt over forsvarlige forhold å seile regatta i på så korte baner nærme land. Starten ble derfor utsatt 4 timer til kl 13 da vinden endelig dreide og løyet ned til mer forsvarlige 6-7 m/s.

Når seilerne endelig kom på vannet beit Team Red Rock godt fra seg, og endte dagen med serien 3-1-OCS-3 (OCS: On Course Side=tjuvstart). Det merkes nok at LSF temaet denne gangen var ganske lette, en ulempe når båten skal ries ned av mannskapet. For flere av seilerne var det også både første gang de seilte regatta sammen og første gang i denne båttypen, så resultatet var «godkjent pluss» – selv om det var surt med en OCS/tjuvstart og 6 ekstra poeng i sammendraget. En vel fortjent «pinne» (1. Plass) i andre regatta var dagens høydepunkt!  Det var også en heiagjeng fra jollegruppe som koste seg stor i båt rett ved toppmerke og så på sine seilehelter som presterte så bra på banen.

På søndagen var situasjonen omvendt av lørdagen, det var vindstille og dermed ble det ny utsettelse av regattaen. Etter et par timer satt endelig en fin bris inn fjorden og temaet var klare i 1. regatta for dagen. Denne gang med Aleksander ved roret, et planlagt bytte av rormann da Thomas hadde andre forpliktelser. Vindforholdene var nå rolige med ca. 4-5m/s. LSF Team Red Rock hadde nå blitt varmere i trøya, mer samkjørte og dro til med resultatene 2-2-5-2-1. Dette er et resultat godt over forventningene! Den irriterende 5. plassen kom som et resultat av en litt uforskyldt protest med påfølgende straff etter at LSF ledet regattaen frem til kun 100m igjen før målgang. Igjen noen irriterende ekstrapoeng i sammendraget, men en ny «spiker» i siste regatta veide opp!!

Totalt havnet LSF på en 6. plass i regattaen, men gikk i sammendraget i hele Seilsport ligaen opp til en foreløpig delte 4. plass.

Alt i alt var det en meget fornøyd gjeng fra LSF Red Rock som gikk i land på søndagen. Ikke bare var det flere helt ferske J-70 seilere ombord. Teamet var et at de aller letteste teamene, ingen fordel i en rank båt med mye seil. Og med en gjennomsnittsalder om bord på ca. 16år (om man ser bort fra Bessesen 😉 ) er seilingen og resultatene imponerende. De unge seilerne hadde en flott læringskurve og fremviste båthåndtering og regattaseiling langt over det man hadde forventet, noe resultatene viser. Det også er tydelig at treningen med Melges 24 hjemme i Lillesand har vært veldig nyttig.

LSF Team Red Rock takker sine sponsorer og Arendal Seilforening for en vel gjennomført regatta og ser nå fram til siste runde i Seilsportligaen som går av stabelen 7-8. september i Trondhjem men først stiller teamet med Red Rock I i NM-Melges24 på Askøy/Bergen 30.aug- 1.sept

OB