LILLESANDS JOLLESEILERE I FULL SVING

Selv i en kald mars måned, er det full aktivitet i Jollegruppa. Allerede 5. mars var en god gjeng, både gamle og nye seilere, samlet i svømmehallen på Møglestu, for å friske opp sine kunnskaper. Jollegruppa i Lillesand Seilforening pleier nemlig å samles i svømmehallen hvert år, de 3 første tirsdagene i starten av sesongen. Her er det ikke bare svømmeferdigheter som skal testes, men også livredning og ikke minst retting av en kullseilt jolle.

Det var derfor med stor iver at over 20 barn, både gutter og jenter utførte sine forskjellige svømmeoppgaver. De som er nybegynnere i Jollegruppa, måtte vise at de klarte å svømme 50m, som er en del av kravet til Bronseror-merket. Denne utmerkelsen deles ut på slutten av året, etter gjennomført kurs. De som går andre året måtte svømme 200m, for å få sitt Sølv-ror. Tredje året skal man kunne svømme 50m med klær på, for å få det siste Gull-roret. Alle de unge barna svømte som fisker, så dette var enkle oppgaver ifølge mange av dem.

Høydepunktet i svømmehallen var utvilsomt å få lov til å kullseile(velte) en jolle med seil på, for deretter å rette den opp igjen etter alle kunstens regler. Foruten å være en kjempegøy aktivitet, så er det en veldig viktig trening for å ivareta sikkerheten og tryggheten på vannet. Alle klarte fint å få tak i kjølen på optimisten og fikk rettet den opp riktig vei. Selv minstemann Tobias Frigstad på nesten 8 år, hamlet opp med båten som om han hadde gjort dette mange ganger.

Espen Arjun Tveit gav ekspertundervisning i livredning, som også er veldig viktig for barna å kunne, for å ferdes trygt på sjøen. Nå venter Jollegruppa på at våren skal komme, og at isen skal forsvinne. Det har vært en lang vinter, men ifølge terminlista skal Jollegruppa starte opp på sin seilbase allerede 2.april.  Leder, Lise Walker, sier ”det er godt mulig vi må utsette oppstarten med en uke eller to, avhengig av temperaturen. Men vi håper selvfølgelig at all snø og is er borte til da, så vi kan sette i gang med det gøyeste som fins, nemlig seiling!”