Site icon Lillesand Seilforening

Er seiling noe for meg?

Seiling er noe for alle, og er en aktivitet du kan drive med hele livet. For å seile Optimister er det best hvis du er mellom 8 og 12 år gammel. Optimist er en lettseilt båt for barn. Optimist er populær, med en stor klasse både nasjonalt og internasjonalt. På Lillesand Seilforening sitt nybegynnerkurs på tirsdager fra 1700- 19.00, vil du lære:

Vi har omtrent like mange jenter som gutter. Vår erfaring er at de aller fleste liker å være ute på vannet i vind og vær – og det er ikke vanskelig å lære seg seiling ! Vi har trenere som vet hvordan du lærer det. Du lærer å vise respekt for sjøen, men ikke å være redd for den. Husk, du må være svømmedyktig !

Er dette trygt ? Hvem passer på ?

Nybegynnere trener i havna, ut fra klubhuset på Kokkenes, sammen med følgebåter. Også ute på fjorden er trenere og noen av foreldrene alltid sammen med seilerne. Uerfarne seilere vil alltid være i nærheten av havna. Følgebåtene er der med en gang hvis du trenger det. Hvis det er nødvendig, kan båtene raskt bli slept tilbake til klubbhuset. Medlemmer i Lillesand Seilforening er forsikret så lenge de deltar i trening organisert av Lillesand Seilforening. Når du deltar på nybegynnerkurs, er du samtidig meldt inn som medlem i Lillesand Seilforening. Forsikringen trer i kraft når kursavgiften (som også dekker medlemskontingent for et år) er betalt. Seilere opp til og med det året de fyller 12 år, er forsikret gjennom Norges Idrettsforbund. Seilere fra og med det året de fyller 13 år, har egen ulykkesforsikring, eller seiler på foreldrenes eget ansvar! Sikkerhetsinstruksen må både seilere og foreldre ha kjennskap til !

Er det bare seiling, eller gjør vi noe annet også?

Det er klart at seiling tar det meste av tiden, men vi gjør mye morsomt sammen også ! Før seilingen på sjøen er vi i svømmehallen på Møglestu for å svømme med og uten klær, lære litt førstehjelp, og lære å snu en Optimist jolle som ligger opp ned i vannet. Om sommeren er det for eksempelt fint å bade etter treningen. 17. mai går vi i Borgertoget. Håper du blir med oss når vi går med Optimisten på slep. En weekend i juni seiler vi til Saltholmen hvor vi bader, griller og overnatter. På St. Hansaften er det også hyggelig samvær og grilling på Saltholmen med de voksne seilerne.

Hva trenger du av utstyr:

Du trenger seilervest. I begynnelsen er det ellers nok med regntøy og gummistøvler. Varmt tøy (ull), lue og hansker må du ha, + et skift og håndklede. Det kan være praktisk å ha en våtdrakt i neopren til noen få hundrelapper. Den vil selvsagt også ha stor nytteverdi i badesesongen generelt, fordi den holder små kropper varme, selv når det er kaldt i vannet. Det kan også være lurt og ha med seg noe å drikke. Alt annet kommer etter hvert. Det vil f. eks. si en tørrdrakt. Vent med å kjøpe den til du har litt erfaring med hva du trenger. Som nybegynner får du leie båt av Lillesand Seilforening.

Er det skummelt å kullseile ?

Noen ganger hender det at en Optimist kullseiler. Det er ikke farlig eller skummelt, du lærer hvordan du kommer deg tilbake på rett kjøl og inn i båten. Dette øver vi også på i svømmehallen. Skulle det skje ute på sjøen, så er bare å snu båten tilbake i rett stilling, tømme den for vann og fortsette å seile.

Hvor mye blir det for foreldrene ?

La det være sagt med en gang; Jolleseiling krever mer av foreldrene enn å levere og hente barnet! Til gjengjeld er du som en av foreldrene (gjerne begge), med i et hyggelig sosialt fellesskap, der du kan lære mye selv. Alle hjelper hverandre, og du er ute i frisk luft ved sjøen! Husk, foreldrene er til enhver tid ansvarlig for sitt barn! Alle foreldre skal signere en seilingsavtale som skal leveres til treneren. Seilingsavtalen gjelder så lenge seileren er aktiv i foreningen.

Det sitter alltid en gjeng foreldre ved klubbhuset, for å slå av en prat over kaffekoppen, mens ungene er ute og seiler. Noen har av og til med seg nybakte boller eller kake til alle sammen. Foreldrene må hjelpe til med å rigge båtene, og være med seilerne og få båtene på vannet, og av og til hjelpe til med å sette på ror og kjøl. De må også ta i mot når seilerne kommer tilbake, av og til kalde og slitne, og de må hjelpe til å rigge ned båten, få den opp av vannet, og få utstyr og båter på plass igjen etter bruk. Ikke bare hjelpe sitt eget barn, men også de andre. Dessuten er det viktig at seilerne får med seg klær og utstyr til treningen, og hjem igjen. Følgebåter trenges, og bemanning til disse. Her vil det bli laget lister, slik at du kan styre egen innsats. Skal seilerne være med på regattaer i andre foreninger, så må også foreldrene være med. Optimist jollene skal også vaskes om våren før sesongen starter, og ryddes bort før vinteren kommer. Dette er flotte kvelder, hvor seilerne og foreldrene jobber sammen.

Hvordan er optimistgruppen organisert, og hvor kan jeg spørre mer?

Optimistgruppen ledes av 3-5 foreldre, og består av en nybegynnergruppe, og en gruppe for viderekommende. Lillesand Seilforening har også en liten gruppe av Laserjolle seilere.
Totalt består gruppen av ca. 30 seilere, og vi har klubbhus ytterst på Kokkenes.

Exit mobile version