Site icon Lillesand Seilforening

Norges Seilforbunds koronavettregler for seilere oppdatering 20/06/21

Gjeldende regler

Disse smittevernsreglene og anbefalinger for seilere er gjeldende fra 20.juni. 2021 og inntil videre:
Det er slett ikke lett å holde tungen rett i munnen når det gjelder hva slags seiling som kan utøves hvor og av hvem under dagens koronaregler. Her er NSFs retningslinjer for organisert trening og regattaer.

Utgangspunktet du som seiler må forholde deg til, er dette:

20. april innførte Regjeringen det de kaller trinn 3 i en planlagt gjenåpning av samfunnet. Disse tiltakene gjelder for hele landet, men med unntak av enkelte kommuner som har ekstra høyt smittetrykk. Der opereres det med ulike tiltaksnivåer som er strengere enn de generelle nasjonale reglene, og innbyggere i disse kommunene er underlagt de lokale tiltaksnivåene.

I de generelle smittevernsreglene opereres det med begrepet «regioner», men ettersom grensene for en region ikke er generelt og spesifikt definert av myndighetene, har Norges Seilforbund definert følgende regioner som gjelder for all seiling:

Region sør: Agder fylke

De nasjonale reglene

De nasjonale reglene i trinn 3 som gjelder fra i 20. juni, innebærer at barn og unge under 20 år kan bedrive organisert trening og arrangement som normalt. Det gjelder uansett hva slags båttype du seiler i. Seilere fra kommuner med begrensninger må forholde seg til de reglene som det aktuelle tiltaksnivået i kommunen foreskriver.

For voksne er de nasjonale reglene noe strengere, men gir rom for organisert trening i som normalt og i unntak fra en meters avstand.

Voknse over 20 år kan delta som utøvere på idrettsarrangement eller konkurranse på innen regioner/kretser , både utendørs, uten krav om å holde 1 meter avstand. Utendørs er maksimalt deltagerantall pr. kohort 500.

Lokale tiltaksnivåer

Fordi smittetrykket er ulikt rundt om i landet, kan det bli innført strenegre regler lokalt. Her gjelder det bare å følge med.

in

NSF har lagd en matrise som forsøker å skissere begrensningene og mulighetene som ligger innenfor de ulike trinnene, aldersgruppene og tiltaksnivåene.

Hvor i landet det er innført spesifikke tiltaksnivåer, vil du finne på Regjeringens nettside «Regionale tiltak ved lokale smitteutbrudd». Sjekk her om din kommune

BAKGRUNN

Idrettens generelle veileder: «Smittevern for idrett» er den gjeldende hovedveilederen som «Smittevernsveiledning for seiling» er basert på.

De tre hovedprinsippene for å bremse smittespredning er:

1. Syke personer skal holde seg hjemme
  2. God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold
  3. Holde minst 1 meters avstand og redusere kontakt mellom personer

Les mer om «Definisjon av mistenkt, sannsynlig og bekreftet tilfelle av covid-19, samt definisjon av nærkontakter.»

Nedenstående retningslinjer gjelder for arrangementer og aktiviteter for seilforeninger og klasseklubber tilknyttet Norges Seilforbund:

ANSVAR

1. Seilforeningen/klasseklubben er ansvarlig for at arrangementer, samlinger, trening og andre aktiviteter i regi av foreningen/klubben gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Det innbefatter at arrangøren har ansvar for at kravet om avstand følges, og arrangøren skal iverksette tiltak som gjør det mulig å ivareta hygiene, at syke ikke deltar på arrangementet og at man har navn og mobiltelefonnummer til støttepersonell som er til stede.
  2. Det et vilkår for gjennomføring av et arrangement at det er utnevnt en smittevernansvarlig.
  3. Garderober kan holdes åpne under forutsetning av at reglene for forsterket hygiene overholdes.
  4. Foreningen skal ha utarbeidet et sett retningslinjer for hvordan generelle smittevernråd skal bli overholdt i sin forening (avstand, hindre kødannelser, desinfisering/vask etc). Den smittevernsansvarlige skal påse at disse retningslinjene blir etterfulgt.

Exit mobile version