Breeze Brothers til NM i Åsgårdstrand

Det ble noen hektiske dager og timer for brødreparene Eirik, Håvard, Tommy og Stefan, før de endelig kunne sette seg i bilen og kjøre til Åsgårdstrand, hvor de skulle delta i NM i H-båt seiling 16.-18. august. De ville selvfølgelig ikke gå glipp av onsdagsregattaen uka før, så båten kunne ikke tas opp før på torsdag. Dermed ble det knapt med tid, siden det skulle både vasking og polering til, før båten var klar. Guttene jobbet iherdig til seint på natt, og dro av gårde grytidlig fredags morgen, med H-båten på tilhenger. Heldigvis ble det tid til litt søvn på vei innover, bortsett fra på Håvard stakkar, som måtte være sjåfør!

Vel framme i Åsgårdstrand, så gjaldt det å få sjøsatt i god tid, så de kunne sette opp masta og ta seg en liten prøvetur før starten kl. 16.55. Været var heller vått, så det ble å trekke på seg støvler og seilklær. Det var 20 båter påmeldt, så registrering skapte ikke så lange køer. Etter at alt det nødvendige var unnagjort, kunne de endelig heise seil og teste ut banen. ”Mentor” Kyrre Tandberg hadde allerede møtt dem på brygga, og gitt dem mange gode tips og råd. Kyrre skulle dessuten være dommer under NM. Første seilas gikk fredag ettermiddag. Det ble en oppvekker for guttene, med en baug i ryggen på Stefan, og mye action på alle kanter. Her gjaldt det å følge med, som ikke var så helt lett i sterk vind og regnvær. Kommentaren etterpå lød ”det var i hvertfall ikke som å seile i Lillesand”! Guttene endte på en 17. plass på fredagen. Åsgårdstrand Seilforening serverte deilig rekebord med tilbehør etter endt seilas, som også var inkludert i påmeldingsavgiften.

Lørdag morgen kunne guttene stille litt mer uthvilte. De hadde innkvartert seg på Thon Hotel Åsgårdstrand, bare et steinkast unna. Første start gikk kl. 11, og det ble seilt 4 seilaser i løpet av dagen. Guttene var klare til å kjempe på startlinja igjen, og nå hadde de også mer kontroll på hvor strømmene gikk. Heldigvis ble det opphold denne dagen, men ganske friskt, helt opp i 13-14 m/s i kastene. I vind, bølger og strøm, seilte de 4 unge guttene, som fikk bedre og bedre plasseringer utover lørdagen. En 13. og 14. plass, så en tjuvstart og til slutt en 6. plass. Stefan fortalte at Kyrre stod og applauderte, da de seilte inn til brygga! Det var spinnakerføringen som gjorde utslaget på den siste seilasen. De hadde klart å holde den oppe mye lengre enn de andre, og hadde dratt forbi 3 båter på slutten. Kyrre roste dem for den flotte innsatsen. Det ble en lang dag på vannet, så det var deilig å endelig kunne slappe av og få seg litt grillmat, servert av seilforeningen.

Søndagen var igjen ganske våt, og det blåste veldig friskt. Starten gikk kl. 11, og det skulle gjennomføres 2 siste seilaser. Tommy, Eirik, Håvard og Stefan følte de nå var ordentlig ”kommet inn i det”  og seilte mye bedre. Tommy kommenterte ”Vi har lært masse ved å delta i NM, og vi har bare blitt bedre og bedre…” Guttene endte opp på en respektabel 11. og 9. plass den siste dagen.

Det endelige resultatet ble en 12. plass på ungdommene i Breeze Brothers. Slett ikke verst, om vi skal oppsummere innsatsen. Uheldigvis ble NM omgjort til et klassemesterskap for H-båt, pga at det kun var 19 båter som stillte til start. Det kreves 20 båter for å godkjennes som et NM, så det var veldig synd at den ene båten trakk seg. Men guttene tar uansett med seg masse tips og erfaringer hjem til Lillesand, som høyst sannsynlig kommer til å bli brukt i neste onsdagsregatta! Så nå blir det antakelig enda mer vanskelig å slå Breeze Brothers på hjemmebane!

Vi gratulerer Breeze Brothers med vel gjennomført mesterskap!