Avslutningsfest for jollegruppa

Mens det stormet som verst, tirsdag kveld, hadde Jollegruppa rigget til fest i sine nye lokaler på Kokkenes. Den årlige avslutningsfesten ble for første gang avholdt i det som nå er omdøpt til ”seilrommet” i den gamle verkstedsbygningen. Store og små, hele 67 seilere og foreldre hadde samlet seg. Tradisjonen tro, ble det først servert pizza og brus. Det var stor stemning rundt de 4 langbordene, som var dekket med stearinlys og skjell til pynt. Utenfor høljet regnet ned, og flere tenkte nok tanken ”godt vi ikke skal seile i dag”!

Mange små seilere var med på festen for første gang, og var synlig spente på hva som ventet dem i form av pokaler. Det ble først delt ut 16 rormerker fra Norsk Optimistjolleklubb. Disse bronse, sølv og gull-merkene, er premiering for deltakelse gjennom et helt år, og for gjennomføring av bestemte svømme-øvelser. I Jollegruppas egen regatta, kalt Lillesands Sparebank Cup, ble det i år gjennomført 14 seilaser, hvorav 12 var tellende. De forskjellige båtene var delt inn i 4 klasser, så med 26 seilere ble det mange pokaler å dele ut.

I de største båtene, laser 4,7, ble det i år Knut Halvor Holthe Rismyhr som vant 1. premie. Andreas Brobakken fikk 2. premie, August Austefjord 3. premie og Elias Ommundsen 4. premie.  Zoom8-klassen hadde bare en seiler, så her var det Thea Olsen som fikk 1.premie. I Optimist C-klassen var det 6 som deltok, men reglene her er lik premiering til alle. Deltakere var Celine Bårdsen, Vegard Blekastad Sundsvold, Wenche Talloen, Kristoffer Johannessen, Hjalmar Hauge og Daniel E. Hansen. Den hardeste konkurransen ble det mellom de 5 som seilte i Optimist B-klassen. Her gikk seieren og dermed vandrepokalen til Thomas Johan Frigstad. Aleksander Gauslaa fikk 2.premie, mens 3. premie, med lik poengsum, gikk til Oliver Walker. Sturla Grimenes og Elias Ommundsen tok henholdsvis 4. og 5.premie.

Jollegruppas leder, Lise Walker, kunne skryte ekstra mye av 3 av gruppas 12-åringer, som ble spesielt hedret for sin utrolig bra innsats gjennom året. Thomas Johan Frigstad kunne smykke seg med Sørlandsmester Optimist A, sammenlagt seier Sørlandscup Optimist A, kretsmester Optimist A og sammenlagt seier Kretscup Optimist A.  Aleksander Gauslaa ble Sørlandsmester og Kretsmester Optimist B, mens Oliver Walker tok sammenlagt seier i Sørlandscup Optimist B.

Jollegruppa har, selv med sin korte høst-sesong, funnet seg godt til rette i sine nye lokaler. Sesongen er over, og det eneste som gjenstår er å rydde vekk jollene for vinteropplag. Litt vemodig, men med så mange flinke og ivrige seilere, så satses det for fullt fra våren igjen.