Åpen medlemskveld – Ferieseilas i vesterled og bankinfo

På 23. Januari skal vår hovedsponsor, Lillesand Sparebank, informere kort om sine tilbud. Deretter er det tid for pizza og et spennende foredrag av Tor-Kristian Øines.

Gratis adgang. Ingen bindende påmelding, men fint om du kan trykke på «skal» på Facebook så vi vet omtrent hvor mange som kommer.

Hvorfor ikke planlegge neste ferieseilas litt utenom det de fleste gjør?

Fra Lindesnes til Skottland er det mindre enn 60 timers seilas. Hvorfor ikke gjøre som Øines har gjort ved flere anledninger ved å feriere i vårt naboland på andre siden av Nordsjøen?

Som han selv sier:
«Når man er helfrelst på noe så deler man så gjerne med andre. Kanskje også andre da vil bli inspirert til å søke opplevelser utenfor «den slagne landevei». Man blir nærmest som en misjonær å regne der man prediker det man har erfart. Det er sagt at «… om du føler deg oversett, uteglemt og ensom – kjøp en hund». Jeg tilføyer så gjerne: «eller seil til Skottland». I «vesterled» får man kongelig mottakelse. «Alle» vil snakke med deg, mange har slekt, kolleger eller venner i Norge. Og mange er nordmenn som ble tilbake etter krigen.

Skotsk natur er også veldig annerledes enn den norske. Skottland ser mange steder nesten ut som en avskåret bløtkake med 20-50 meter høye klipper rett opp fra sjøen. Andre steder blir man slått over hvor «mykt» og frodig landskapet er. For ikke å snakke om noen av de mer enn 3.000 borgene og slottene i landet, de katedralaktige fyrene og de fargerike landsbyene.

«Skottland Rundt på 80 minutter» er rikt illustrert med egne bilder samt noen illustrasjoner som «våre venner hos Google» hadde liggende. Jeg vil her si litt om praktiske forhold rundt nordsjøkryssingen, liste opp nyttig litteratur og presentere stedene vi besøkte gjennom Caledonien Canal via Oban og nordover til rundingen av Cape Wrath, videre gjennom Pentland Firth og til Wick før hjemseilasen».

Hva med å gjøre årets sommerseilas til en seilas man vil minnes i mange år etterpå?

Her finner du LINKER OG NETTSIDER