Red Rock i NM Melges 24

LSF – Red Rock Sail team seilte sin første NM i Melges 24 i Askøy.
Mesterskapet bydde på ekstreme vindforhold og et bredt spekter av opplevelser. Laget bestod denne angen av Lars Nicolay Løvdal (fordekk), Wenche Talloen (midt), August Austefjord (fokketrim), Aleksander Gauslaa (gennakertrim) og Thomas Frigstad (ror). Seilingen på fredagen var en ekstrem opplevelse, med vindkast på over 20 m/s. August fikk opp vindmåleren i en av de verste bygene, og fikk målt 21,9 (!) m/s. Arrangøren mente at de kunne sette i gang en regatta, så det ble da startet et race. Red Rock hang rimelig godt med, selv om de var rimelig undervektige, med en gjennomsnittsvekt på 64 kg, og totalt 320kg. Dette er da rimelig langt i fra maks/ideal vekten på 375. Kryssen var tung, men da vi først fikk heist spinnaker, så var det bare å holde seg fast. Det er ikke hver dag man begynner å plutselig akselerere når man ligger med en fart på 18 knop, og plutselig er over 20 tallet på nesten flatt lens. De lå lenge på en topp 10 plassering helt frem til siste lensen når det kom et kraftig kast og sendte de inn i en broach. Når de så kom ned til bunnmerket, så kom det en kraftig regnbyge, som sendte med seg 20 m/s, og dette gjorde at båten ikke lenger var manøvrerbar, og Red Rock + ganske mange andre båter, dreiv ned til moloen og dypvannskaia. Sistnevnte kom rimelig fort, og båten ble most mellom to andre båter. Alle ombord fikk rimelig panikk, og heldigvis kom oss unna med bare noen skjønnhetsriper. Teamet hadde da fått ned alle seilene, og satt kursen innover for å unngå å ødelegge utstyr. LSF fikk da riktig nok en DNF i 1 race. Det kunne gått verre… Noen knakk en mast, andre ødela seil, andre badet. Det var vel estimert skader på mellom 300.000 – 500.000,- denne dagen.
På lørdagen bestemte arrangøren fornuftig at det ble ikke seilt noen regattaer. Vindforholdene på lørdag var ganske likt som fredagen, og teamet hadde heller en hyggelig runde med bowling sammen med et lag fra Askøy.
Søndagen ble det bedre forholdt og seilt igjen, og det ble gjennomført 4 seilaser. Teamet var ikke veldig fornøyd med resultatene. De endte til slutt opp på en 21 plass (av 28), med serien DNF (Did Not Finish), 14, 23, 13, UFD (tjuvstart).
Selv om vi ikke helt hadde forholdene og helgen, så har vi fått god trening til siste stevne i Seilsportsligaen neste helg i Trondhjem, der det er mye som står på spill siden LSF kan rykke opp til Elite serien.
Laget som skal stille der er juniorer Aleksander Gauslaa og Thomas Frigstad sammen med veteraner Thor Bylund og Ove Bessesen. (Sistnevnte seilte seg inn til en respektabel 6 plass i NM sammen med sitt lag)
Følg med neste helg på Seilsportsliga Stevne 4 , Trondheim  !